هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

با باید ها و نباید ها را در موقع رو به رو شدن با انواع درجه های سوختگی آشنا شویم

آیا می دانستید که اگر از تصادفات رانندگی و مصرف مواد مخدر بگذریم, سومین عامل مرگ و میر غیر منتظره ایرانیان سوختگی است؟ طبق امار به دست آمده از بین 180 هزار نفری که دچار سوختگی می شوند, بالای 3 هزار نفر از این افراد جان سالم به در نمی برند. به علت سوختگی, لایه هایی از پوست بین می رود و با توجه به افزایش عمق نفوذ سوختگی به لایه های داخلی, درجه های سوختگی افزایش پیدا می کند که بر اساس درجه ی سوختگی, می توانید از پماد سوختگی استفاده کنید تا از التهاب و عفونت جلوگیری کنید و با انتخاب بهترین پماد سوختگی از درد فرد سوخته بکاهید.  

علم پزشکی, سوختگی ها را به سه دسته تقسیم کرده است. هر کدام از درجه های سوختگی علائم و نحوه ی مراقبت مختص به خود را دارد. در مطلب زیر شما را با درجه های سوختی آشنامی نماییم.


سوختگی درجه اول


لایه ی خارجی پوست اپیدرم نام دارد, زمانی که سوختگی سطحی باشد و تنها لایه ی سطحی پوست دچار سوختگی و آسیب شود, آن را سوختگی درجه اول می نامیم. در این نوع از سوختگی پوست قرمز و متوورم می شود و در اکثر مواقع درد گرفتن نیز به علائم سوختگی درجه اول اضافه می شود. در صورتی که در ران و باسن و مفاصل بزرگ دچار سوختگی شوید, خود درمانی را فراموش کنید و حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. 


سوختگی درجه دوم


همان طور که مشخص است, سوختگی درجه دوم شدید تر و دردناک تر از سوختگی درجه اول است و حساسیت بیشتری دارد. لایه ی اول پوست اپیدرم و لایه ی دوم پوست درم نام دارد و زمانی که لایه ی اول و دوم پوست آسیب می بیند سوختگی درجه دو نام گذاری می شود. در سوختگی درجه دوم پوست به شدت قرمز می شود و دارای تاول و لکه لکه است. وجود درد زیاد نشان گر سوختگی درجه 2 می باشد. در گذشته برای کاهش درد سوختگی از یخ استفاده می کردند که این عمل کاملا غلط است, زیرا زمانی که بدن سرد می شود و آسیب بیشتری به زخم فرد وارد می شود. 

اگر مساحت محل سوختگی بیش از هفت و نیم سانت باشد, با درمان سوختگی نوع یک نیز درمان خواهد شد. اگر سوختگی در پاها, دست ها, صورت, کشاله ی ران و باسن و مفاصل بزرگ باشد و مساحت سوختگی بیش از هفت و نیم سانت باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. 


سوختگی درجه سه


بدترین و شدید ترین نوع سوختگی, سوختگی درجه سوم است. در این نوع از سوختگی تمامی لایه های بیرونی پوست آسیب جدی می بیند و بافت چربی, ماهیچه و حتی استخوان نیز درگیر می شود و ناحیه ی سوختگی سیاه و خشک می شود. در صورتی که در حین سوختن دود را هم تنفس کنید, دچار مشکلات تنفسی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و یا دیگر مسمومیت ها می شوید. قبل از آن که به پزشک مراجعه کنید این دستور کار ها را انجام دهید. 

به هیچ عنوان لباس فرد سوخته را از بدنش خارج نکنید.

فردی که سوخته است را از دود و آتش دور نمایید. 

تحت هیچ شرایطی آب بر سر و صورت فرد سوخته نریزید و یخ بر محل سوختگی نگذارید زیرا در این صورت دمای بدن یکباره اف می کند و فشار خون و جران خون بد تر می شود و فرد دچار شوک می شود.

اگر شرایط مناسب بود, محل سوختگی را بالا تر از سطح قلب قرار دهید. 

به هیچ عنوان به محل سوختگی دست نزنید. 

محل سوختگی را با گاز استریل و یا حوله ی مرطوب و تمیز بپوشانید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.