هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

توقع را پایین بیاورید مشکل اشتغال حل است!

امروز با پیشرفت فناوری کاریابی راحت تر از گذشته شده است، با این حال نرخ بیکاری بسیار نگران کننده است. گمان می رود با پیدا شدن روشهای جدید برای کاریابی و کسب و کار باید نرخ بیکاری کاهش یابد، آمار و ارقام چیز دیگری می گوید.
طبق گزارشات رسمی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کل کشور(جمعیت 10 ساله و بیشتر) در بهار سال‌ جاری 12.6 درصد بوده در حالی که نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال که اغلب تحصیلکرده‌ هستند به 26.4 درصد می‌رسد.

به گزارش همهمه به نقل از روزنامه ی ایران، سال گذشته در کل کشور نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال 29.2 درصد بوده که رقم آن برای شهرنشینان 32.3 درصد و برای روستاییان 22.5 درصد بوده است. همانطور که مشاهده می کنید نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته با افزایش روبه رو بوده و در کل نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده بیش از دو برابر نرخ بیکاری کل جمعیت جویای کار است. براستی چرا باید شاهد چنین آمار غم انگیزی در حوزه ی اشتغال باشیم؟
 کارشناسان دلیل این اتفاق را ابتدا ریشه در تغییر و تحولات فرهنگ کار درکشور می دانند و پس از آن در مشکلات بخش تولید و قوانین و مقرراتی که کارفرماها را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد می دانند. در حقیقت بخش عمده ی این مشکلات به افزایش توقع کارجویان در تصدی مشاغلی آسان و پردرآمد برمی گردد و بخش دیگر آن مربوط به مشکلات اقتصادی است که میزان جذب نیروی جدید در بخشهای اقتصادی مختلف را کاهش می دهد.
افزایش توقع کارجویان
اصلی ترین دلیل افزایش نرخ بیکاری در کشور افزایش توقع کارجویان است. در سالهای اخیر تغییراتی در فرهنگ کار رخ داده است که عمده ترین دلیل افزایش نرخ بیکاری است. امروزه آمار تحصیل کرده ها بسیار بالاتر از گذشته است، اما این تحصیلکرده ها هیچ تخصص و سابقه ی کاری ندارند و در مقابل به دنبال کارهای راحت و پستهای بالا هستند.
در گذشته تابستان زمانی بود برای کسب تجربه و یاد گرفتن یک حرفه که در آینده به درد شخص بخورد. به این معنا که دانش آموزان در تابستان به یک کاری مشغول می شدند، اما امروزه تابستان فصل استراحت جوانان و نوجوانان است و آنها تا درسشان تمام نشود به دنبال کار نمی روند. همین می شود که وقتی در سن 30 سال به بالا فارغ التحصیل می شوند بدون هیچ تجربه ای به دنبال کار می روند و در نهایت در کار مربوطه موفق نمی شوند.
با این حال شخص تجربه و تخصص کافی ندارد و به دنبال پستهای پر درآمد، مزایا، سرویس رفت و آمد و غذای رایگان است. به گفته ی یک مدیر کاریابی 75 درصد کارجویانی که در دفاتر کاریابی ثبت‌نام می‌کنند، دارای تحصیلات بالای دیپلم تا دکتری هستند ولی هیچ یک از آنها تجربه کاری یا تخصص ندارند. به گفته ی ایشان هرماه حدود 600 کارفرما از طریق این دفتر کاریابی متقاضی جذب نیرو هستند که تنها 20 تا 25 کارجو برای اشتغال به آنها معرفی می‌شود.
در هر صورت خلا در بخش اشتغال بسیار است و باید در کنار تلاش دولتها و کارفرمایان خود کارجویان نیز کمی برای بهبود وضعیت تلاش کنند تا شاهد وضعیت بهتری در کشور بشویم.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.