هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

شاخص تعیین اجاره بها


زمانی که برای رهن و اجاره خانه به یکی از بنگاه های مشاور املاک شهر مراجعه می کنید، حتما همیشه این سوال را در ذهن خود دارید که شاخص تعیین اجاره بها از کجا مشخص شده و بر چه مبنایی می باشد!
به گفته ی حسام عقبایی، رئیس اتحادیه ی مشاوران املاک اصلی ترین شاخص تعیین اجاره بها، قیمت مسکن است.
وی در این خصوص توضیح می دهد: بهترین راهکار برای مقابله با افزایش بیش  از حد اجاره‌بها احداث و افزایش عرضه واحدهای مسکونی متوسط و کوچک است.
در اینجا این پرسش به وجود می آید که با وجودی که طی چهار سال گذشت قیمت خانه در تهران، افزایشی نداشته چرا اجاره بها همچنان سیر صعودی خود را طی کرده است. عقبایی در این باره پاسخ می دهد: اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره بها قیمت مسکن است و حال که قیمت مسکن رشد نکرده و ثابت است نباید نرخ اجاره‌بها نیز افزایش یابد.



وی افزود:‌ متأسفانه رشد نرخ اجاره از سال ۹۲ تا سال ۹۶ سالانه ۱۵ درصد بوده اما در سال جاری این نرخ تا حدودی بالاتر است.

عقبایی ادامه داد: نبود توازن میان عرضه و تقاضا که ناشی از کاهش ساخت و ساز در دو سال گذشته بوده است باعث شده تا عرضه مسکن از تقاضا عقب بماند، بنابراین این نبود توازن باعث شده تا مؤجران برای مستأجران طاقچه بالا گذاشته و نرخ‌ها را به صورت یک طرفه بالا ببرند.


سود بانکی و تورم

رئیس اتحادیه ی مشاوران املاک تغییر نرخ سود بانکی و تورم را از دیگر عوامل موثر در تعیین شاخص اجاره بها دانسته و گفت: سود بانکی و تورم عوامل دیگری به بازار اجازه مسکن هستند و وقتی مؤجران می‌بینند نرخ سود بانکی بالا است تلاش می‌کنند نرخ اجاره‌بها را نیز براساس همان سودی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، تعیین کنند.



عقبایی خاطر نشان ساخت: تورم نیز اگرچه به طور متوسط رشد چندانی نداشته است اما متأسفانه برخی مؤجران با این تصور که چون نرخ حمل‌ونقل، نان، برنج و حتی روغن افزایش یافته است فکر می‌کنند باید نرخ اجاره‌بها نیز افزایش یابد.

وی تأکید کرد: کاهش قدرت خرید و افزایش تعداد مستأجران از یک سو و کاهش عرضه مسکن از سوی دیگر باعث شده است تا واحدهای مسکونی موردنظر برای اجاره سریعاً به اجاره داده شوند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: به هر حال این روزها مؤجران برای مستأجران طاقچه‌ بالا می‌گذارند و حتی در برخی بافت‌ها رقابت‌ میان مستأجران به قدری بالا می‌رود که هر مستأجری که قیمت بالاتر ارائه می‌کند آن واحد مسکونی مورد نظر را اجاره می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.