هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

طرح پیشگام طرحی برای نوسازی بافت فرسوده تهران

املاک تهران سالهاست مورد توجه سازنده ها قرار گرفته اند و می توانید در هر کوچه و محله ای در تهران رد پای بساز بفروشها را ببینید. یکی از مواردی هم که یک مشاور املاک به آن توجه ویژه ای دارد خانه های کلنگی و بعضا کمی قدیمی در محله های تهران است.
اغلب افرادی هستند که برای رسیدن به سود بیشتر از ساخت و ساز املاک تهران پول زیادی به جیب می زنند. کار آنها خرید املاک قدیمی و ساخت آپارتمان چند طبقه به جای آن است. در این میان اهالی برخی محله ها از این ساخت و سازهای بی رویه به تنگ آمده اند چراکه ساخت و ساز یک ساختمان باعث سلب آسایش اهالی محله می شود.
در حالی فرایند ساخت و ساز ادامه دار و رو به رشد است که برخی محله های تهران شدیدا نیاز به نوسازی دارند. برخی محله های تهران علی رقم وجود خانه های بسیار قدیمی و غیراستاندارد از نگاه بساز بفروشها دور مانده اند تا جایی که بالاخره خود دولت به فکر نجات این محله های فرسوده افتاده است.
قرار است دولت و شهرداری طی طرحی تحت عنوان طرح پیشگام بافتهای فرسوده را نوسازی کنند.


طرح پیشگام

طرح پیشگام طرح تامین مسکن در شهر تهران است که با موافقت رییس جمهور برای اجرا در بافتهای فرسوده به تصویب رسید. طرح پیشگام طرح مشترک دولت و شهرداری تهران برای تامین مسکن در بافت فرسوده است که بالاخره برای اجرا نهایی شد.
براساس این طرح قرار است طی یک بازه‌ ی زمانی ۵ ساله، در فاز اول برای نزدیک به ۵۵ هزار واحد مسکونی در محدوده‌ها و محلات هدف نوسازی شهر تهران با اولویت ۵ منطقه فرسوده پایتخت اجرا شود.
با اجرایی شدن این طرح بیش از نیمی از ظرفیت فعلی ساخت‌ و‌ساز سالانه در شهر تهران به هسته ‌های میانی و فرسوده ی پایتخت هدایت‌ خواهد شد. به عبارتی با اجرایی شدن این طرح محله هایی که بیشتر نیاز به نوسازی دارند و از نگاه سازنده ها دور مانده اند هدف قرار می گیرند. طرح پیشگام در تهران با اولویت مناطق ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ که بیشترین بافت فرسوده را در تهران دارند اجرایی می‌شود.
اما تراکم ساختمانی در این طرح در پهنه‌ های فرسوده ‌ی شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ متناسب با تراکم جمعیت و ظرفیت محلات تعیین خواهد شد. این برنامه‌ی عملیاتی که در قالب طرح «الگوی نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تولید مسکن محلی در مقیاس بزرگ» تدوین شده قرار است به‌ زودی از سوی متولی نوسازی بافتهای فرسوده در دولت به معاون اول رئیس‌ جمهور ارائه شود.
در حال حاضر و سالانه در شهر تهران کمتر از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود و نشانه ‌ها حاکی از آن است که طرح برج‌ سازی در بافتهای فرسوده ی تهران از اساس رد می‌شود.
گفتنی است طرح پیشگام به‌ عنوان طرح عملیاتی تامین مسکن در بافتهای فرسوده ی شهر تهران ابتدا در پایتخت اجرا می‌شود و سپس مقدمات اجرای آن در سایر شهرها طرح‌ ریزی خواهد شد. این طرح حداکثر تا یک‌ سال آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.