هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

استقبال خوب موتورسیکلت سواران از طرح بخشش جریمه دیرکرد

در خبرها داشتیم که اگر صاحبان موتورسیکلت تا پایان تیر ماه نسبت به خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنند، جریمه ی دیرکرد آنها بخشیده شده و تنها هزینه ی بیمه نامه از آنها دریافت می شود. با اجرایی شدن این طرح قیمت بیمه شخص ثالث بیمه ایران و سایر شرکتهای بیمه ای تا میزان زیادی کاهش یافته است که در نتیجه ابزاری شده برای تشویق موتورسیکلت سوارها برای بیمه کردن وسیله ی نقلیه ی مذکور و اجتناب از عواقب غیر قابل جبران نداشتن بیمه.


به دنبال اجرایی شدن این طرح در خبرها می شنویم که مالکان موتورسیکلتها به خوبی از طرح استقبال کرده و تنها در تیر ماه حدود 180 هزار موتور سوار اقدام به خرید بیمه نامه شخص ثالث کرده اند.
به گزارش همهمه به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیر عامل صندوق تامین خسارتهای بدنی با اعلام این خبر خوشحال کننده از ادامه ی طرح تا آخر شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: فاز نخست طرح بخشش جرایم بیمه شخص ثالث در اسفند ماه سال گذشته به اجرا گذاشته شده بود و به موجب آن بیش از ۱۷۸ هزار مالک موتورسیکلت اقدام به خرید بیمه نامه ی شخص ثالث کردند که حدود ۱۵۰ درصد بیشتر از کل بیمه نامه هایی بوده که تا پیش از آن به موتورسیکلت سواران فروخته شده بود.
به گفته ی علی جباری تا پیش از اجرایی شدن این طرح، موتورسیکلت سواران فاقد بیمه نامه شخص ثالث در صورت دیرکرد در خرید باید براساس قانون معادل مبلغ عرف بیمه نامه جریمه پرداخت می کردند. در طرح ملی ویژه ی موتورسیکلت سواران این جریمه بخشوده شده است.
جباری در ادامه گفت: در فاز دوم این طرح علاوه بر بخشودگی جریمه ی دیرکرد، شرایط تقسیط فروش بیمه شخص ثالث فراهم و به کلیه ی شرکتهای بیمه ای در کل کشور ابلاغ شده است.
همچنین ایشان به اعطای وام از سوی بانک ملی به منظور پرداخت قیمت بیمه نامه شخص ثالث اشاره کردند و گفتند: در چند روز آینده طی تفاهم نامه‌ای با بانک ملی به موتورسیلکت سواران به شرط خرید بیمه نامه، معادل تمام قیمت بیمه نامه وام با نرخ سود کمتر از سایر تسهیلات اعطا خواهد شد.
همچنین مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی به آمار و ارقامی در رابطه با خرید بیمه نامه شخص ثالث از سوی موتور سیکلت سواران اشاره کردند و گفتند: تا قبل از اجرای مرحله ی دوم این طرح روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ بیمه نامه در سراسر کشور به موتورسیکلت سواران فروخته می‌شد که با اجرای این طرح این رقم روزانه به ۶ تا ۷ هزار رسیده است.
جباری اصلی‌ترین عامل مرگ و میر جوانان در کشور را تصادف با موتورسیکلت اغلام کرد و گفت: در ۱۰ سال اخیر به طور میانگین سالانه ۵ تا ۶ هزار موتورسیکلت سوار جان خود را از دست داده اند و بیش از ۱۲۰ هزار موتورسیکلت سوار هر سال مصدوم شده اند.
وی گفت: پس از پایان مرحله دوم این طرح، راهنمایی و رانندگی سخت گیری زیادی را نسبت به موتورسیکلت سواران فاقد بیمه نامه شخص ثالث اعمال خواهد کرد و جرایم سنگینی برای آنان در نظر گرفته شده است.
جباری با اشاره به قانون جدید بیمه شخص ثالث که از ۲۹ خرداد لازم الاجرا شده است، گفت: دارندگان و رانندگان وسایل نقلیه موتوری اعم از خودرو و موتورسیکلت مکلف به خرید بیمه نامه شخص ثالث هستند و کسانی که در موعد مقرر این بیمه نامه را خریداری نکنند از بسیاری مزایای اجتماعی آن محروم می‌شوند.
وی افزود: در ماده ۴ این قانون تصریح شده است؛ کسی که بیمه نامه نداشته و در حادثه مقصر باشد علاوه بر جبران اصل خسارت برای اشخاص حقوقی معادل ۲۰ درصد خسارت ارزیابی شده و برای اشخاص حقیقی معادل ۱۰ درصد خسارت ارزیابی شده باید جریمه دهد.
جباری با بیان اینکه براساس این قانون بیمه نامه شخص ثالث به صورت وثیقه نیز عمل خواهد کرد، گفت: اگر کسی این بیمه نامه را نداشته باشد به محض تصادف منجر به جرح یا فوت زندانی خواهد شد، ولی اگر کسی این بیمه نامه را داشته باشد در قبال اینگونه حوادث با این وثیقه، دیگر به زندان نخواهد رفت.
مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی با بیان اینکه حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت پلاک شده در کشور وجود دارد، افزود: متأسفانه بیش از ۹۵ درصد از این موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.