هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

حفظ آرامش و اعتدال به هنگام گفت و گو

بعضی افراد عادت دارند مرتب پای خود را تکان دهند و عده ای دیگر با انگشتان یا مدادی بی وقفه بر روی میز می کوبند. تمام این حرکات از یک نا آرامی و آشفتگی روحی حکایت می کند. برخی دیگر هنگام نشستن یا ایستادن دورترین زاویه را اختیار میکنند و تنها سرشان را رو به فرد دیگر دارند.

این گونه عادات، اگرچه ممکن است برای خود آنها مانعی نداشته باشد اما میتواند موجب پراکندگی حواس فرد دیگر شده و در نتیجه مانع ایجاد یک ارتباط خوب و ثمر بخش شود. در حقیقت زبان رفتار این گونه افراد این پیام را منتقل می کند که " علاقه مند نیستم، خسته و کسل هستم، میل دارم اینجا را ترک کنم و عصبی و مرددم. " آشفتی، گیجی و هیجان درونی از تکان دادن پاها، ضربه زدن با انگشت ها و فاصله گرفتن آنها به روشنی آشکار است.


آرامش و اعتدال ،در به وجود آوردن یک ارتباط مطلوب فراوان می کند و لزوما نباید خشکی و انعطاف ناپذیری تلقی شود. فردی که بر اعصاب خود کاملا مسلط است طبعا با فردی که مدام تکان می خورد، پا به زمین می زند و کاملا به عقب تکیه می دهد رفتاری متفاوت دارد و بر ارتباط تاثیری متفاوت می گذارد.


بسیاری از مدم، به لحاظ داشتن چنین عادات نامطلوبی، اختلالاتی را در ارتباط خود به وجود می آورند. اگر شما هم از زمره ی این افراد هستید بهتر است بر عادات ناپسند خود چیره شوید. طبیعی است که یک شبه نمی توان عاداتی را که درنهان انسان ریشه دوانده ریشه کن کرد. بنابراین این کار نیاز به تلاشی فراوان و پیگیر دارد.


هر چه ارتباطات ما مهمتر باشد رعایت این اصول اهمیت بیشتری پیدا می کند. به عکس هرچه از قواعد فوق فاصله بگیریم، فرد دیگر بیشتر احساس ناراحتی می کند و در نتیجه ارتباطمان بیشتر آسیب می بیند. بنابراین می توان با تلاش برای کنترل کردن زبان رفتار و اصلاح عادات ناپسند، به نتیجه ای مثبت در ایجاد یک رابطه ی ارزشمند رسید. به علاوه با تکرار ، این رفتارها به تدریج به صورت شرطی در می آند و در رده ی اعمال روزمره ما قرار می گیرند.

خلاصه ای از نکات ضروری در کنترل زبان رفتار


1.    در یک سطح بنشینید یا بایستید و زاویه ی باز را رعایت کنید.
2.    گشاده رو و خوش رخورد باشید.
3.    فکر خود را منحصرا روی سخنان فرد دیگر متمرکز کنید.
4.    برای اینکه نشان دهید به ارتباط با فرد دیگر علاقه مندید، به هنگام گوش کردن کمی به جلو خم شوید. افراط در این کار موجب اعمال فشار به او می شود. به عکس اگر با فرد آشفته حالی رو به رو هستید، کمی به عقب تکیه دهید تا از فشار روانی او کاسته شود.
5.    برای اینکه علاقه ی خود را شنیدن سخنان فرد دیگر نشان دهید، باید تماس چشمی شما با او مناسب باشد. افراط در تماس چشمی موجب اعمال فشار و کاهش در آن نمایانگر عدم اعتماد به سخنان گوینده و عدم تمایل به شنیدن بقیه ی آن است.
6.    پاسخ خود را به نحوی مناسب و بر مبنای آنچه می شنوید قرار دهید.
7.    آرامش و اعتدال خود را حفظ کنید تا در فضایی آرام و آزاد ارتباطات ساده تری داشته باشید.

مدیریت محیط طبیعی

کلیه ی کارکردهای کسب و کاری از ملاحظات محیط طبیعی یا تلاش برای کسب سود تاثیر می گیرند. با وجود این، هم کارکنان و هم مصرف کنندگان به طور ویژه از شرکت هایی که بیش ازآنچه که به محیط طبیعی می دهند، از آن میگیرند، بدشان می آید. به همین ترتیب، مردم به طور ویژه از شرکت هایی که عملیات خود را به نحوی انجام می دهند که یه جای آن که به محیط طبیعی لطمه بزند، آن را ترمیم می کند، سپاسگزار هستند اما شمار فزاینده ای از کمپانی ها به این دلیل به اجرای مقررات سخت تر زیست محیطی تن می دهند که از نظر اقتصادی توجیه و معنا ندارد.

چالش بوم شناختی که کلیه ی سازمان ها با آن مواجهند، مدیران را ملزم میکند استراتژی هایی برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی و تحت کنترل درآوردن آلودگی تدوین کنند. مسائل محیط طبیعی شامل آسیب رسیدن به لایه ی اوزون، گرم شدن کره ی زمین، از بین رفتن جنگل های بارانی، انهدام زیستگاه های طبیعی، حمایت از گونه های درخطر نابودی، توسعه ی محصولات و بسته های تجزیه پذیر در محیط، مدیریت باطله ها، هوای پاک، آب سالم، فرسایش، انهدام منابع طبیعی و کنترل آلودگی می شود. شرکت ها به میزان فزاینده ای به توسعه ی خطوط تولیدمحصولات سبز اقدام می کنند که در محیط قابل تجزیه هستند و از محصولات قابل بازیابی تولید شده اند. محصولات سبز فروش خوبی دارند.

آیا کمپانی ها به هنگام استخدام دانشجویان آموزش زیست محیطی آنها را در نظرمی گیرند؟

وال استریت جورنال گزارش میدهد که کمپانی ها فعالانه آموزش زیست محیطی کارکنانی را که استخدام م کنند، مد نظر قرار می دهند. یک تحقیق جدید گزارش داد که 77 درصد از مسئولان استخدام کارکنان شرکت ها در آمریکا گفته اند. " مهم است دانشجویانی استخدام کنیم که نسبت به مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی خود آگاه باشند" طبق گفته ی رئیس " حکوکت گری بنگاه " کمپانی فورد موتور، : " ما داشنجویانی میخواهیم که به ما در یافتن راه حل برای مشکلات اجتماعی کمک کنند و ما در استخدام دانشجویانی با این مهارت ها با بازرگانی در  حال حاضر فاقد آموزش زیست محیطی برای شرکت ها در کلیه ی جنبه های برنامه ی درسی اصلی خود، و نه صرفا در برخی درس های اختیاری خاص هستند . این انستیتیو گزارش می دهد که از جمله دانشگاه تگزاس ،دانشگاه نورث کارولاینا و دانشگاه میشیگن ، در ارائه درس های زیست محیطی در برنامه های آموزشی خود پیشتازند.

کمپانی ها امروزه برای استخدام آن دسته از دانشکده های بازرگانی را مد نظر قرار می دهند که از بهترین برنامه های زیست محیطی برای آماده کردن اثربخش تر دانشجویان جهت دنیای کسب و کار برخوردارند. کمپانی ها دوست دارند فارق التحصیلان این دانشگاه ها را به استخدام در آورند.

برنامه ریزی احتیاطی

میدانیم که برنامه ریزی استراتژیک برای اینکه یک سازمان به موفقیت برسد بسیار موثر است. فرض اصلی مدیریت استراتژیک خوب آن است که شرکت ها شیوه هایی برای برخورد با رویدادهای نامطلوب و مطلوب، پیش از آن که روی دهند، در نظر می گیرند. تعداد بسیار زیادی از سازمان ها طرح های احتیاطی را صرفا برای رویدادهای نامطلبوب تهیه می کنند. این اشتباه است. زیرا هم به حداقل رساند خطرها می تواند جایگاه رقابتی شرکت را ارتقا دهد، موفقیت را افزایش دهد و هم سرمایه گذاری روی فرصت ها.

صرف نظر از این که استراتژی ها با چه دقتی تدوین، اجرا و ارزیابی شوند. رویدادهای پیش بینی نشده، نظیر اعتصاب ها، تحریم ها، بلایای طبیعی، ورود رقبای خارجی به صحنه و اقدامات حکومت، همگی می توانند استراتژی را از دو خارج کنند. برای به حداق رساندن تاثیر تهدید های بالقوه، سازمان باید به عنوان بخشی از فرایند ارزیابی استراتژی خود به تدوین طرح های احتیاطی اقدام کند. می توان طرح های احتیاطی را به عنوان طرح های جایگزینی تعریف کرد که بتوان آنها را در صورتی که برخی رویدادهای کلیدی آن طور که انتظار می رود رخ ندهند، به اجرا در آوردتنها لازم است حوزه های پر اولیویت را با طرح های احتیاطی پوشش دهیم. استراتژیست ها نمی توانند و نباید بکوشند کلیه ی پایه های کار را با برنامه ریزی کلیه ی رویدادهای احتمالی پوشش دهند اما در هر موردی که این طرح ها تهیه می شوند، تا حد ممکن ساده باشند.

برخی طرح های احتیاطی که تهیه ی آنها توسط شکت ها امر رایجی است، شامل موارد زیر می شوند:

1.    اگر طبق گزارش های اطلاعاتی ،رقیب عمده ای از یک بازار خاص کنار بکشد، چه اقداماتی باید توسط شرکت انجام گیرد؟
2.    اگر هدف فروش ما محقق نشود، شرکت برای جلوگیری از کاهش سود چه اقداماتی باید انجام دهد؟
3.    اگر تقاضا برای محصول جدید ما از برنامه فراتر رود، شرکت باید چه اقداماتی برای برآورده کردن تقاضای بیش تر به عمل آورد؟
4.    اگر برخی بلایا رخ دهد- برای مثال نابود شدن سیستم و قابلیت های کامپیوتری، تلاش خصمانه برای به دست آوردن کنترل شرکت، از دست دادن حمایت حق اختراع، یا منهدم شدن تسهیلات تولیدی به دلیل وقوع زمین لرزه، گردباد یا توفان- شرکتباید چه اقداماتی انجام دهد؟
5.    اگر پیشرفت تکنولوژیک محصول جدید ما را زودتر از آنچه انتظار می رفت، از دور خارج کند، شرکت ما چه اقداماتی باید انجام دهد؟


سازمان های بسیار زیادی گزینه های استراتژیک گوناگون را که برای اجرا انتخاب نشده اند، کنار می گذارند. هرچند کاری که برای تجزیه و تحلیل این گزینه ها انجام گرفته است، اطلاعات ارزشمندی برای شرکت به ارمغان می آورند. گزینه های استراتژیک گوناگون برای اجرا انتخاب نشده اند، می توانند در صورتی که استراتژی با استراتژی های انتخاب شده به درد نخوردند، به عنوان طح های احتیاطی به کار روند. کمپانی ها و دولت ایالات متحده به میزان فزاینده ای احداث نیروگاه های برق اتمی را به عنوان کار کار آمدترین روش تولید برق مد نظر قرار می دهند. قطعا بسیاری از طرح های احتیاطی، برق اتمی را به جای برق تولید شده از سوزاندن زغال سنگ یا گاز مطرح می کنند.