هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

تاریخ خط میخی اثر کریستوفر واکر




کتاب تاریخ خط میخی نوشته ی ارزشمند کریستوفر واکر به تاریخچه ی پیدایش خط میخی می پردازد. خطوط میخی ابزاری برای نوشتن در زبان های مختلف بوده است و از گونه های آن می توان به میخی پارسی باستان، سومری، اکدی، ایلامی، بابلی و اوگاریتی اشاره نمود.

چنان که در این کتاب می خوانیم، خطوط میخی از سمت چپ به سمت راست نوشته می شوند و طبق تحقیقات نویسنده سومریان نخستین مخترعان خط میخی بوده اند. و خط میخی هخامنشی آخرین تبلور خط میخی ست.


در بخشی از توضیحات کتاب تاریخ خط میخی چنین می خوانیم:

... انسان نوشتن را نه با قلم و مرکب روی کاغذ، بلکه با یک قطعه چوب یا نی نوک تیز روی گل رس شروع کرد. مواد خام به صورت آماده در دره‌های رودخانه‌های خاور نزدیک موجود بود و تهیة آن چندان زحمتی نداشت. گل رس را می‌توان به آسانی به شکل مسطح مناسبی برای نوشتن درآورد، و اگر آن را پس از نوشتن در آفتاب بگذارند تا خشک شود، در برابر فرسودگی و شکستن، به قدر کافی محکم خواهد شد. خط میخی به مدت 2500 سال، همراه با علائم خط تصویری مصری، یکی از دو واسطة ارتباطی اصلی تمدن نوشتاری بود. اگر پانصد سال افول تدریجی آن را نیز بیفزاییم، آن گاه مدت زمان کاربرد آن با مدت زمانی که الفبای خود ما مورد کاربرد عمومی بوده است برابری می‌کند. ارائة حتی شرحی مختصر از تاریخ اقوام و پادشاهی‌های گوناگون مرتبط با خط میخی، بیرون از حدود این کتاب است. با وجود این، نقشه‌ها و جدول گاهشماری، برای ارائة چشم‌اندازی اساسی، ترسیم شده‌اند. به هر حال آگاهی ما از جزئیات گاهشماری غالباً ناکافی باقی مانده است، به طوری که بسیاری از رخدادها و تحولات را می‌توان معمولاً در حد سده‌ها یا هزاره‌ها تاریخ‌گذاری کرد.‏..

چگونه صبح زود بیدار شویم؟

تا به حال دقت کرده اید که وقتی برای صبح اول وقت کار مهمی دارید، همیشه کارها شب طوری پیش می رود که دیر خوابتان برده و برای بیدار شدن به موقع صبح استرس زیادی همراهتان خواهد بود؟!

چالش این که چگونه صبح زود بیدار شویم؟ همیشه یکی از دغدغه های اصلی شب هایی ست که فردایش بناست صبح زود بیدار شویم.
کوک کردن ساعت از ساده ترین راه هایی ست که بیشتر ما پیش می گیریم، اما خب خلاصی از زنگ ساعت در ساعات اولیه ی صبح یک راهکار ساده دارد و آن هم قطع کردن زنگ ساعت می باشد. به این ترتیب شانس خواب ماندن را به اندازه ی زیادی افزایش می بخشیم.



چیزی که به نظر می رسد بتواند زنگ زدن ساعت کوک شده را در بیدار کردن شما موثر سازد، دور نگه داشتن ساعت از جایی ست که بتوانید دستتان را به آن برسانید. چون به طور ناخودآگاه وقتی صدای زنگ ساعت بلند شود، بدون درنگ سعی در قطع آن خواهید کرد. با این فکر که چند دقیقه ی اضافه خوابیدن کافی خواهد بود. اما معمولا این چند دقیقه به زمانی طولانی تر منجر شده و در نهایت به اصطلاح خواب خواهید ماند!



اما اگر ساعت را جایی دور از دسترس قرار دهید که برای قطع کردن زنگ هشدارش مجبور باشید از جایتان بلند شوید، در این فرآیند بلند شدن و به سمت ساعت رفتن، به خودی خود از خواب بیدار شده و حالت شدید خواب آلودگی از سرتان خواهد پرید!

بیمه خودرو چرا؟

سفر، همیشه خاطراتی ماندگار رقم می زند اما چرا گاه خوب و گاه بد خوانده می شود؟ خوب یا بد بودن سفر رابطه مستقیمی با ذهنیت مسافر از سفر، مقصد سفر، کیفیت محل اقامت، کیفیت و تنوع غذاهایی که خورده می شود، وسیله سفر، میزان دل سپردن به سفر و دل کندن از مبدا سفر، همراهان سفر و ده ها مورد دیگر دارد؛ همه این ها تجربه ای را برای مسافر رقم می زنند که ممکن است در یک سفر مشخص از سوی هر یک از همسفران خوب یا بد تعبیر شود. به هر حال هر چه باشد یک مسئله مهم در سفر پررنگ است؛ امنیت و سلامتی در سفر.

ایرانیان طبق یک سنت دیرینه در آغاز سفر برای یکدیگر آرزوی سلامتی می کنند و به اصطلاح آب پشت سر مسافر می ریزند که  البته این دعا برای سلامتی در سفر شامل همه چیز است از سلامت تن و روان مسافر گرفته تا سلامتی کوله بار و ره توشه اش. مسافری که تن به جاده می سپارد از محیط ایمن خانه دل کنده و آماده هر نوع خطری در راه است. اما پذیرش خطر به معنای بی تدبیری نیست. مسافر باید خود را متناسب با مقصد و راهی که در پیش دارد، آماده کند. سفر، هر چند مناظر زیبا، تجربه فرهنگ های دیگر، لذت و خنده دارد؛ اما ممکن است بیماری، مواجهه با سرما و گرما، در راه ماندگی و یا بی پولی هم داشته باشد.

در سال های اخیر، سفر به مقاصد مختلف داخلی و خارجی و به ویژه سفر با خودروی شخصی در بین هموطنان رواج یافته است. فصل آخر سال و تب و تاب خرید ماشین و برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی در پیش است. خبرنگار دنیای سفر، در گفتگو با سجاد آشوری، از اعضای استارت آپ بیمه بازار ()، ارایه دهنده خدمات بیمه خودرو، انواع و شرایط بیمه مسافرتی و بیمه خودرو در سفرهای داخلی و خارجی را بررسی کرده است.

اصولا چرا باید بیمه مسافرتی بخرم؟

این شرایط را در نظر بگیرید که به دلیل شرایط آب و هوایی و غذاهای نامناسب دچار گرمازدگی، مسمومیت و بیماری شده و نیاز به مراقبت های پزشکی دارید؛ و یا این که، چمدان خود را در فرودگاه گم کرده اید و نیاز به وسایل ضروری دارید؛ کیف پول و مدارک شما به سرقت رفته است و شما به پول و مدارک جدید نیاز دارید؛ و یا این که به دلیل بیماری یا فوت نزدیکان مجبور به بازگشت از سفر خود هستید. این مسائل بخودی خود شما را به این فکر می اندازد که به فکر راه حلی برای آن بیفتید. استفاده از بیمه مسافرتی مزایایی دارد که برطرف کننده این نگرانی هاست.

ادامه ی گفت و گو را در لینک زیر بخوانید:

تو برو سفر سلامت

50 فیلم برتر سال 2016 از نگاه گوگل

هر سال فیلم های زیادی در سراسر جهان ساخته می شوند و جوایز بسیاری نیز به بهترین فیلم های ساخته شده تعلق می گیرد. در بخش کارگردانی، موزیک، بازیگر نقش اول زن، بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل و...

اما به واقع بهترین جایزه از آن فیلمی ست که بیشترین اقبال عمومی را از سوی مردم داشته و مورد پسند جامعه قرار گرفته باشد.

سایت گوگل نیز هر سال از کانال موتور جستجوی خود فیلم های برتر را در یک رتبه بندی ارائه می کند. این بار نیز گوگل 50 فیلم برتر سال 2016  را رده بندی کرده است، که در این جا به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

برای اطلاع از باقی رتبه بندی گوگل می توانید به سایت rooziato مراجعه کنید.


1- ددپول Deadpool



2- جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد Star Wars: The Force Awakens



3- زوتوپیا ZOOtopia

4- کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی Captain America: Civil War

5- بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت Batman V Superman:Dawn of Justice

6- بازگشته The Revenant

7- عطش مبارزه: زاغ مقلد- بخش 2 The Hunger Games:Mockingjay
   
8- اسپکتر Spectre

9- دایناسور خوب The Good Dinosaur

10- مردان ایکس X-Men

خطاها در اسناد

یکی از مطلوبترین یافته های نظریه ی اسناد این است که خطاها یا تعصباتی وجود دارند که اسنادها را تحریف می کنند ، برای آنکه یک مدیر در هر روش، چه بازار کار آنلاین، چه حضور فیزیکی افراد در سازمان، بتوانند سازمان خود را به خوبی مدیریت کنند، شناخت این خطاها بسیار مهم است :

خطاهای اساسی اسناد:
شواهد قابل ملاحظه ای وجود دارد که آدمی هنگام مشاهده ی رفتار دیگری معمولا تاثیر صفات مشخصه ی او را بیش از اندازه و تاثیر عوامل محیطی را کمتر از آنچچه هست جلوه می دهد، این خطا را خطای اساسی اسناد می نامند. برای مثال این پدیده چرایی مهیا بودن مدیر فروش در استناد عملکرد ضعیف کارمندش ،به تنبلی و کاهلی به جای استناد به استفاده ی رقیب از خط تولید ابتکاری را تشریح می کند.

تعصب خود  خدمتی:
هم چنین تمایلی در افراد هست که موفقیت های خود را عوامل درونی مانند توان یا تلاش نسبت می دهند در حالی که سرزنش شکست را متوجه عوامل خارجی مانند بخت و شاس یا تقدیر می دانند. این پدیده را " تعصب خود خدمتی " می نامند. پدیده ی خودخدمتی بیانگر بازخوردی است که در بررسی عملکرد به کارکنان داده می شود و بر حسب مثبت و منفی بودنش توسط آنان تحریف می گردد.

این توضیح درباره ی این دو پدیده باید دانست که آدمی به عنوان بازیگر، آگاهی بیشتری نسبت به تفاوت های محیطی که با آن رو به رو می شود دارد و بنابراین رفتارهای خود را به این تفاوت های وضعیت نسبت می دهد. ولی از آنجا که آدمی در ارتباط  با وضعیت های گوناگونی که دیگران با آن ر به رو می شوند نقش بازیگری نداشته و نظاره گری بیش نیست و به همین نسبت نیز فاقد آگاهی است، محیط را نادیده می انگارد و رفتار دیگران را به شخصیتشان نسبت می دهد. این توضیح با مطالعه ای که درباره ی تماشاچیان مسابقات انجام شده مورد تایید قرار گرفته است .
هنگامی که تماشاچیان با یکی از بازیکنان همفکری داشتند احتمال بیشتری وجود داشت که از دید بازیکن نگاه کرده و علل وضعیتی بهتری را برای رفتار بازیکن بیابند در حالی که گرایش تماشاچیانی که از دور و از منظر خاص خویش نظاره می کردند تنها توجه به ویژگی های شخصیتی او بود و بس.

وضعیت های سببی:
گرایش آدمی در وضعیت های سببی به هنگام نظاره ی موفقیت ها و شکست های دیگران به اسناد موفقیت ها بر اساس صفات مشخصی همانند تلاش و توان است و اسناد شکست هایشان به عوامل خارجی مانند دشواری کار.

اوضاع بحرانی:
در ارزیابی عملکرد  کارکنان، عملکرد ضعیف عموما به عومال درونی و شخصی نسبت داده می شود به ویژه هنگامی که نتایج وخیم باشد.
مطالعه ای در مورد سرپرستان نشان می دهد همین که مسائل عملکرد وخیمتر می شد احتمال اینکه کارکنان را مسئول عملکرد ضعیف بدانند فزونی می یافت. رفتار کارکنان معمولا به حساب مدیران گذاشته می شود بنابراین وقتی کارکنان عملکرد خوبی دارند مدیران در قبول بخشی از امتیاز موفقیت سریع عمل می کنند ولی هنگامی که مسائلی پیش می آید برای تبرئه ی خود در سرزنش کارکنان سرعت عمل بیشتری نشان می دهند.

حفظ تصویر مثبت:
کارکنان معمولا موفقیت خود را به عوامل داخلی و شکست هایشان را به علل خارجی نسبت می دهند. آدمی به دلیل نیاز به حفظ تصویر مثبت از خود یا حب ذات موفقیت هایش را به مهارت ها و توانایی های شخصی نسبت می دهد و هنگام شکست در جست و جوی علل خارجی است. در فرهنگ ایرانی این واقعیت جزئی از زبان فارسی شده است ،از این روست که وقتی کسی از روی سهل انگاری چیزی را می شکند به جای اینکه بگوید : " شکستم" میگوید: " شکست".