هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

خانه شیخ جواهری

خانه جواهری به نام مالکانش چنین نام گرفته است اما اگر گذرتان به آن بیفتد، خواهید دید که واقعا کم از یک جواهر ندارد. خانه جواهری یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری سنندج است و برای بازدید در تور ایرانگردی جای بسیار عالی است.. این بنا از دوران قاجار به جای مانده و با معماری سنتی و خشت و گلی اش، جز زیباترین خانه های ایرانی است.
این منزل که در محله گرمابه و در ضلع غربی مسجد خواجه یعقوب قرار داشته و حدود 1000 متر مساحت دارد. از شاخصه های این بنا می توان ارسی های بلند با شیشه های رنگی، آب حوض وسط حیاط، تالار طویل و سقف بلند با گلکاری های گچی، و بهار خواب های متعدد را نام برد.
اتاق های این بنا از نوع “سه دری” است و در دو طبقه هستند. همه اتاق ها دارای چندین تاقچه درهایی با شیشه های رنگی هستند. خانه برجکی دارد که با راه پله گلی می شود به آن رسید. این برجک برای دیده بانی و محافظت از خانه ساخته شده بود.
این خانه دارای دالانی دراز است . نوع آن، گودال باغچه است که به صورت مربع است. تمام اتاق ها با گچ اندود شده و دارای نقش هایی گچبری هستند . ایوانی با طاقچه های زیبا در این بنا وجود دارد. همچنین در تالار در دو طبقه، اتاق های گوشواره وجود دارد که با درب های چوبی به بیرون راه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.