هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

اقتصاد بازار آزاد چیست؟

نحوه تولید و توزیع کالاها و خدمات و نقش دولت در فعالیت های اقتصادی بیان کننده یک سیستم اقتصادی می باشد. در چنین اقتصادی دولت نقش عمده ای را ایفا می کند، و در پاسخ به سوالهای عمده اقتصادی فعالیت همده را به عهده دارد. این فعالیت عبارت است از یک جریان دخالت دائمی و نظم یافته با اهداف از قبل تعیین شده. معمولا در چنین اقتصادی دولت مالک عمده محسوب شده و مالکیت خصوصی در ابعاد کوچکی وجود خواهند داشت.
اقتصاد بازار آزاد:

در چنین اقتصادی افراد و بنگاه ها بر اساس منابع شخصی خود حرکت می کنند، بدون آنکه دولت دخالتی در فعالیت های اقتصادی آنها داشته باشد.

بازار بدون هرگونه دخالتی عمل می کند . " بازار مکانی را مجسم می کند که در آنجا متقای ها و عرضه کنندگان اشتغال به مبادله کالا ها و خدمات دارند".

رفتار خریداران و فروشندگان در نظام اقتصاد آزاد، تعیین می کند که چه تولید شود، به چه مقدار تولید شود، چگونه تولید شود، و چه کسی آن را دریافت کند.

ترکیب کالاها و خدماتی که در هر بازار آزادی یافت می شود به وسیله سلیقه و ترجیحات مصرف کنندگان تعیین می شود.

قیمت :

عامل عمده و محور اصلی هماهنگی در یک سیستم اقتصاد آزاد، " قیمت " است. قیمت منعکس کننده تمایل جامعه برای پرداخت برای کالاها و حدمات است. قیمت نهاده ها- کار ، زمین  ،سرمایه- تعیین کننده هزینه تولید محصولات می باشد.

گفته می شود که تصمیم گیی که بر اساس مبانی بازار آزاد باشد که کارایی در تولید منتهی می شود. اگر تولید کننده ای از کارایی لازم برخوردار نباشد، به وسیله رقبا از بازار خارج می شود و تولید کننده کارآمدتر جای او را خواهد گرفت. در نتیجه این رقابت است که در نهایت نحوه تولید را تعیین می کند. عمده تصمیمات در اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد با توجه به قیمت ها و هزینه ها اتخاذ می گردد، به همین جهت اقتصاد خرد را " نظریه قیمت " نیز می نامند.

اینها همگی کلیدواژه های مهم در بازار اقتصاد آزاد است. برای آشنایی بیشتر با مباحث مهم در اقتصاد خرد، به لینک زیر مراجعه کرده و با دانلود کتاب اقتصاد مدیریت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

http://fidibo.com/book/62560-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-(%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-PDF)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.