هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

شهر زیرزمینی کاریز

اگر از امروز برای رزرو هتلهای کیش و سفر به این جزیره ی زیبا اقدام کرده اید و تصمیم دارید تا بخشی از تعطیلات نوروز 96 خود را در این جزیره ی زیبا سپری کنید، حتما از یکی از جاذبه های گردشگری فوق العاده ی این جزیره دیدن کنید.


در کیش، آنقدر سرگرمی و تفریح وجود دارد که برای دیدن تمامی آنها نیاز دارید تا زمان بیشتری را در این جزیره بمانید. یکی از این جاذبه های مجموعه قنات است که به شهر زیرزمینی کاریز معروف است.


نگاهی به شهر زیرزمینی کاریز




امروزه مجموعه قنات جزیره زیبای کیش با تغییر کاربری به یک شهر زیر‌زمینی شگفت‌انگیز بدل شده و اکنون کاریز کیش خوانده می‌شود. در سفر به جزیره کیش باید از این کاریز زیبا دیدن کرد.

این کاریز که در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است، بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و در پروژه تغییر کاربری، بافت تاریخی آن حفظ شده است. شهر کاریز در عمق 16 متری زیرزمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگ‌واره، صدف و مرجان‌ است.

شهر زیرزمینی کاریز در فاز یک خود به قسمت‌های مختلفی از جمله غرفه‌های صنایع‌دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی‌تئاتر سالن کنفرانس، گالری‌های هنری تقسیم می شود.



در گذشته، از آب این قنات برای مصرف آبیاری فضای سبز و مصرف شرب ساکنین استفاده می شد. آب شیرین کاریز حاصل از بارندگی‌های فصلی جزیره است که از مرجان‌ها به صورت یک فیلتر طبیعی عبور و در لایه گل مارن جریان پیدا می‌کند. گل مارن نوعی گل رس است که در حالت طبیعی نرم و انعطاف‌پذیر بوده و چنانچه در معرض هوا قرار گیرد خشک و محکم می‌شود. از گل مارن علاوه بر استفاده‌های درمانی برای درد مفاصل با ترکیبات اضافی برای تولید آجر، کوزه و سیمان مورد استفاده خاص قرار می‌گیرد.









نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.