هم همه

هم همه

هم همه

هم همه

خرید خانه در تهران با تسهیلات

برای زوج های جوانی که برای خرید خانه در تهران برنامه ریزی می کنند، صندوق پس انداز مسکن یکم به عنوان یک عامل کمک کننده و تسهیلات امیدوار کننده به نظر می رسید.
تا کنون یعنی تا نیمه ی تیر ماه سال 1396 چیزی در حدود 188 هزار نفر برای استفاده از این تسهیلات ثبت نام کرده اند تا بدین وسیله امر خرید خانه را ممکن سازند. البته لازم به ذکر است که از این 188 هزار نفر تا کنون تنها 10 هزار و 208 فقره موفق به دریافت وام خرید مسکن شده اند.

صندوق پس انداز مسکن یکم یعنی همان خانه اولی ها به این طریق می باشد که اشخاصی که در این صندوق سپرده گذاری می کنند می توانند پس از یک سال به میزان دو برابر سپرده ی خود تا سقف 40، 60 و 80 میلیون تومان تسهیلات برداشت نمایند.
طبق آماری که از بانک مسکن بیرون آمده، تعداد افرادی که طی سال گذشته به طور ماهیانه برای دریافت وام خانه اولی ها مراجعه کرده اند، به طور میانگین 12 هزار و 834 فقره بوده است.
چه عواملی مانع پرداخت وام ها می شود؟
در واقع عوامل متعددی به عنوان یک مانع در سر راه دریافت وام خرید مسکن برای خانه اولی ها خودنمایی می کند. یکی از این موانع معرفی ضامن دولتی ست که برای بسیاری از زوج ها دسترسی به آن ناممکن می باشد. علاوه بر این بالا بودن قیمت خانه نسبت به وامی که برای آن پرداخت خواهد شد و ناتوانی زوج ها در تهیه ی مبلغ تکمیلی برای خرید و البته اقساط بالا نیز سدهای محکمی مقابل دریافت وام خرید مسکن به نظر می رسند.
شرط سن بنا نیز که می باید حداکثر 15 سال باشد، بسیاری از گزینه های ارزان قیمت تر در میان خانه های شهر را از میان برده است.
مطلب دیگری که در اینجا خودنمایی می کند، مبلغ سپرده ی اولیه است که بیشتر خانواده ها برای تامین آن نیز مشکل دارند. توجه داشته باشید که برای خرید یک خانه در حد متوسط در تهران، با در نظر گرفتن نرخ متری 4.5 میلیون تومان، یک خانه ی 60 متری چیزی در حدود 270 میلیون تومان تمام خواهد شد.

برای چنین خانه ای سقف تسهیلات در حالت حداکثری 160 میلیون تومان خواهد بود. و البته که متقاضی می باید 80 میلیون سپرده ی اولیه را نیز داشته و قادر به تامین آن باشد.
به سراغ یکی از متقاضیان دریافت وام خانه اولی ها می رویم. وی که جوانی 32 ساله است در این باره این طور می گوید: از شهریورماه ۱۳۹۴ با تهیه مبلغ ۳۰ میلیون تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری کردم و شهریور ۱۳۹۵ واجد شرایط دریافت وام بودم ولی از آن زمان تاکنون عملا نتوانسته‌ام تسهیلات خود را دریافت کنم. مشکلاتم یکی دو تا نیست. اولا ضامن دولتی ندارم. با اینکه ضامن دولتی به عنوان شرط پرداخت تسهیلات قید نشده بود، شعبه من می گوید باید ضامن بیاوری.
وی ادامه می دهد: رقم تسهیلاتی نیز که به من اختصاص می یابد ۶۰ میلیون تومان است که با پول خودم می شود ۹۰ میلیون تومان. با این مبلغ فقط می توانم اطراف تهران خانه ای کوچک یا خانه ای ۳۰ متری در محله ای نامناسب در تهران بخرم. از آن گذشته اقساطم حدود ۷۰۰ هزار تومان با مدت بازپرداخت ۱۲ ساله است. فعلا که صبر کرده ام تا ببینم خدا چه می خواهد. زمانی اقدام به خرید می کنم که بدانم قیمت مسکن به کف رسیده است.
این جوان در نهایت می گوید: هم اکنون پول من در بانک است و سودی هم به آن تعلق نمی گیرد. فقط گفته اند اگر انصراف دهی می توانی از سود سپرده های کوتاه مدت که رقم ناچیزی است استفاده کنی. من هم که فعلا شرایطم برای دریافت وام فراهم نیست و بانک دارد از پول من استفاده می کند و حتما آن را با رقمهای بالای ۲۰ درصد به بقیه افراد وام می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.